Introducere
Introducere
ARGUMENTARE
Sesiunea introductivă oferă o prezentare generală a programului și introduce principalele elemente care îl definesc (obiective, participanți, ipoteze de pregătire, program etc.). Ea plantează semințele spirituale ale întregului program încă de la început: un mod distractiv, deschis de a învăța cum să creeze un mediu mai incluziv. Această sesiune introduce și unul dintre instrumentele principale de învățare: jurnalul de învățare.
OBIECTIVE
- Familiarizarea cu obiectivele și foaia de parcurs a formării;
- Înțelegerea principiilor care vor ghida lucrarea.
CERINȚE
Materiale:
- O copie a unui jurnal de învățare pentru fiecare participant;
- O copie a agendei zilnice, pentru fiecare participant.
- Timp: 30 – 45 min., depinzând de mărimea grupului.
DESCRIERE
- Începe formarea prezentând facilitatorii. Permite participanților să spună câteva cuvinte despre ei înșiși. O idee pentru un joc de nume este următoarea:
Cere participanților să se prezinte răspunzând la următoarele întrebări (poate fi util să le scrii pe un flipchart):
Nume (sau cum le place să li se spună);
Trei cuvinte, indicând ceva esențial despre viața lor în momentul respectiv. De exemplu, s-ar putea alege "România" (de unde el sau ea provine sau "munca de tineret" (locul său de muncă actual);
O calitate consistentă pe care o aduc oricărui grup de care aparțin.
- Facilitatorul va prezenta apoi scopul training-ului: învățarea despre modul în care se manifestă discriminarea bazată pe gen și cum poate fi împiedicată;
- Sublinierea faptului că scopul antrenamentului nu este de a determina participanții să gândească într-un mod specific. Facilitatorii nu intenționează să le spună ce este bine și ce este rău, ci mai degrabă să îi ajute să exploreze problemele legate de gen;
- Apoi, facilitatorul va prezenta agenda și temele de discuție propuse;
- Premizele programului, (punctele de pornire) vor fi mai apoi prezentate:
“Voluntariat” – programul se bazează pe faptul că participanții se află acolo pe bază voluntară, pentru că sunt cu adevărat interesați să învețe despre subiectul respectiv;
“Interactiv” – formarea este concepută pentru a fi foarte interactivă și se așteaptă ca participanții să contribuie sincer la discuții;
“Învățare reciprocă” – suntem aici pentru a învăța unul de celălalt și fiecare experiență individuală este importantă. Formatorul nu este singura sursă de informare, ci doar o persoană care facilitează schimbul de cunoștințe și dezvoltarea abilităților și atitudinilor prin experiențe diferite;
“În locul celuilalt” – suntem dispuși și încercăm, în mod activ, să ne punem în "locul celorlalți", pentru a afla mai multe informații despre realitățile din jurul diferitelor genuri;
“Părăsirea zonei de confort "- participanții sunt gata și dispuși să-și părăsească zona de confort în timp ce se angajează în diverse experiențe oferite de modulul de formare;
“Distracție” – experiențele propuse sunt menite să ne ajute să ne bucurăm de procesul de învățare, de aceea se așteaptă ca participanții să fie relaxați și să devină ei înșiși în timpul programului.
“Niciodată suficient timp” – vor exista momente în care discuțiile ar putea să pară scurte și momente când o mulțime de participanți vor dori să adauge ceva și, chiar dacă suntem flexibili, vor fi momente când va trebui să ne oprim înainte ca toți să se fi putut exprima.
“Nici un răspuns gresit” – scopul formării nu este acela de a găsi răspunsul corect, ci mai degrabă de a începe un proces de reflecție în acest sens.
- De-a lungul modulului de formare, la sfârșitul zilei sau la sfârșitul activităților specifice, participanții vor avea câteva minute pentru a scrie în jurnalul de învățare ceea ce au învățat din experiențele recente, ceea ce au descoperit cu privire la problemele legate de gen, ce atitudini s-au schimbat și ce "momente Aha!" au avut.
Cinci presupuneri
Cinci presupuneri
ARGUMENTARE
Această activitate este un exercițiu de spargere a gheții/de consolidare a grupului. Ea facilitează conversațiile și oferă informații de bază despre participanți. Activitatea permite cunoașterea reciprocă într-un mod dublu: ceea ce presupunem despre alții este, de asemenea, o modalitate de a arăta cum suntem noi de fapt, la fel ca și răspunsurile reale la întrebări.
RESURSE
- Timp: 45-50 minute
- Materiale: 1 formular de presupuneri și 1 pix pentru fiecare participant
- Pregătire: copii ale unui formular de presupuneri, pregătește două cercuri de scaune care să fie poziționate unele în fața celorlalte, fiind un număr egal de scaune în ambele cercuri.
INSTRUCȚIUNI
- Solicită participanților să se așeze în cele două cercuri care sunt orientate unul spre celălalt;
- Explică faptul că în prima parte a acestui exercițiu vom încerca să ghicim răspunsurile la diferite întrebări prin impresiile noastre despre ceilalți până acum. Este important ca ei să răspundă la o singură categorie, de persoană și să nu vorbească cu persoana despre care fac presupuneri;
- Cere participanților să-și scrie numele pe formularul de presupuneri, iar apoi să schimbe formularul cu perechea lor (persoana care este așezată în fața locului său);
- Având o foaie de presupuneri în mână, cere participanților să se uite la persoana din fața lor și să încerce să ghicească răspunsul pentru presupunerea numărul 1 ("1. El este din..."). Oferă-le 30 de secunde pentru această sarcină și când timpul s-a scurs, cere participanților să-și ia formularul înapoi de la partenerul lor;
- Așează persoanele din cercul exterior un scaun spre dreapta;
- Cu perechile nou create, repetă procesul de schimbare a formularelor și începeți același procedeu pentru presupunerea nr. 2 ("2. Profesia lui este..."). După 30 de secunde, cere participanților să-și recupereze formularul, iar cei din cercul exterior să se mute, din nou, cu un scaun mai la dreapta;
- Repetă acest proces până când toate cele 5 presupuneri sunt complete;
- Când se finalizează ultima presupunere, solicită participanților să se intervieveze reciproc cu privire la răspunsul lor real de la afirmația numărul 5. Perechile care stau față în față explică, într-un minut, adevărul despre acea presupunere. După terminarea celor două minute, facilitatorul solicită cercului exterior să se miște cu un scaun spre stânga (întorcându-se la perechea anterioară) și să descopere răspunsul real la afirmația nr. 4;
- Acțiunea se repetă până când fiecare presupunere este clarificată (patru mișcări).
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
Activitatea poate fi utilizată fără dezbateri, dar următoarele întrebări pot fi folosite dacă dorești să existe discuții despre problemele stereotipurilor sau compoziției grupului.
- Cum a fost să răspunzi la întrebări despre persoanele pe care tocmai le-ai întâlnit?
- Ai nimerit multe dintre răspunsuri?
- Pe ce se bazau presupunerile tale? Ce a fost util când ai făcut acele presupuneri? Ce nu a fost util?
- Ce crezi despre lucrurile pe care alții le-au presupus despre tine?
- Poți conecta această experiență cu situații similare din viața de zi cu zi? Care?
MATERIALE DE LUCRU
Fisa de presupuneri
Nume: ______________________
1. El este din...
2. Profesia lui este...
3. Cel mai mare talent al său este...
4. Hobby-ul lui este...
5. A venit la acest curs pentru că...
Cercurile concentrice
Cercurile concentrice
ARGUMENTARE
Această activitate este un exercițiu de spargere a gheții/de consolidare a grupului. Facilitează conversațiile și oferă informații de bază despre ceilalți. Activitatea permite participanților să se cunoască într-un mod dual: ceea ce presupunem despre alții este și o modalitate de a arăta cum suntem de fapt, la fel se întâmplă și cu răspunsurile reale la diferite întrebări.
RESURSE
- Timp: 45-50 minute
- Materiale: un formular de presupuneri pentru fiecare participant
- Pregătire: copii ale formularului de presupuneri, pregătește două cercuri care sunt poziționate unul spre celălalt, cu un număr egal de scaune în ambele cercuri.
INSTRUCȚIUNI
- Cere participanților să se așeze în cele două cercuri care sunt poziționate unul în fața celuilalt;
- Explică-le că în prima parte a acestui exercițiu vom încerca să ne cunoaștem unul pe celălalt prin discutarea unor subiecte pe care facilitatorul le prezintă. Pentru fiecare întrebare vor fi 2 minute în care pot da răspunsul, 1 minut pentru fiecare. Facilitatorul va propune întrebările/afirmațiile, va ține timpul, va anunța când primul minut s-a scurs și după două minute va cere persoanelor din cercul exterior să se miște un loc mai la dreapta.
- Citește prima afirmație și cere participanților să se uite la persoana din fața lor și să discute pentru un minut despre aceasta. Anunță-i când a trecut 1 minut.
- După 2 minute, persoanele din cercul exterior se mută un scaun la dreapta.
- Cu perechile nou create, repetă procesul: acordă afirmația, numără primul minut, după 2 minute cere cercului exterior să se miște
- Repetă acest proces până când toate afirmațiile au fost acoperite.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
Activitatea poate fi utilizată fără dezbateri, dar următoarele întrebări pot fi folosite dacă dorești să discutați despre problemele stereotipurilor sau compoziției grupului.
- Cum te-ai simțit împărtășind această informație cu partenerii tăi?
- Fără a numi persoana, ce te-a făcut să simți că ai fost ascultat?
- A fost ceva surprinzător sau nou pentru tine în cadrul schimbului?
- Care întrebări au fost mai greu de răspuns și de ce?
- La care întrebări ți-a plăcut să răspunzi?
- Ce ai învățat din această activitate, dacă ai învățat ceva?
FISA DE LUCRU
Cercurile concentrice - Întrebări/Afirmații
- Care este vacanța ta preferată și de ce?
- Descrie profesorul tău preferat din școala gimnazială. De ce este el/ea preferatul tău?
- Descrie o persoană care are un alt gen decât al tău care te-a inspirat.
- Descrie o idee despre diferențele de gen pe care ți-ai însușit-o din copilărie.
- Împărtășește cu partenerul tău o preconcepție despre genul tău care te deranjează.
- Descrie o preconcepție despre genul tău despre care simți că nu se aplică în cazul tău.
- Descrie o idee/prejudecată pe care ai avut-o despre genul opus care s-a dovedit a fi greșită. Cum s-a schimbat?
- Descrie un avantaj pe care l-ai avea dacă ai aparține unui gen diferit.
- Descrie un moment în care ai fost descurajat să faci ceva din cauza genului tău.
- Descrie un moment în care ai fost martor la un act de prejudecată asupra cuiva din cauza genului său. Cum ai răspuns?
- Care gen crezi că este mai privilegiat în societatea ta și de ce?
3 adevăruri, o minciună
3 adevăruri 1 minciună
ARGUMENTARE
Această activitate este un exercițiu de spargere a gheții/de consolidare a grupului și permite participanților să afle mai multe despre ceilalți și să se comunice mai bine. Ea ar putea fi pusă în practică la începutul formării ca o metodă excelentă de a sparge gheața.
RESURSE
- Timp: 30 – 40 minute, în funcție de mărimea grupului
- Materiale: Hârtii și creioane colorate pentru toți participanții
- Pregătire: nu este necesară nici un fel de pregătire specială
INSTRUCȚIUNI
- Cere participanților să se gândească la viața lor și să prezinte 3 fapte adevărate despre ei înșiși și o minciună;
- Spune-le că pot scrie/desena pe o bucată de hârtie aceste fapte adevărate și pe cea falsă;
- Acordă participantului 10-15 minute să-și arate hârtia cât mai multor participanți și să-i invite să ghicească care este adevărul și care sunt minciunile. Lasă-i să vorbească cu cât mai mulți oameni posibil și să descopere cât mai multe lucruri adevărate despre ceilalți.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
Activitatea poate fi utilizată fără o sesiune de debriefing, dar următoarele întrebări pot fi folosite în cazul în care se dorește o discuție mai amplă:
- Cum a fost să te gândești la acele fapte? Minciunile ți-au venit ușor în minte?
- Ai reușit să afli informații despre lucrurile adevărate descrise de ceilalți? A fost ceva surprinzător?