4 Cadrane
Activitatea celor 4 cadrane
ARGUMENTARE
Această activitate permite participanților să se gândească la situațiile în care diferite persoane au fost discriminate sau chiar agresate din cauza genului lor.
OBIECTIVE
- Creșterea gradului de conștientizare cu privire la diferitele manifestări ale discriminării și excluderii sociale;
- Identificarea a ceea ce fiecare participant ar putea face pentru a preveni apariția sau continuarea discriminării.
CERINȚE
- Materiale: o copie a fișei “4 Cadrane” pentru fiecare participant.
- Timp: 45 min.
DESCRIERE
- Oferă fiecărui participant o copie a fișei celor 4 cadrane. Explică fiecăruia semnificația celor patru cuvinte, oferind de asemenea un exemplu personal.
- Cere participanților să-și aleagă un partener și să împărtășească, în perechi, un exemplu de moment în care au jucat unul dintre aceste roluri
- Reunește grupul și discutați următoarele:
DEFRIEFING ȘI EVALUARE
- Au fost ușor de identificat aceste 4 ocazii? Care dintre ele a fost cea mai dificilă de adus aminte?
- Cum te-ai simțit atunci când ți-ai amintit de cele patru situații?
- Cum te-ai simțit amintindu-ți de vremurile în care ai fost făptuitorul? Ce te-a făcut să acționezi ca unul? Cum ar fi putut cineva să te împiedice să faci asta?
- Cum poate un “spectator” să fie transformat într-un “vindecător”?
- Ce se poate învăța din această activitate?
Metodă adaptată din:
NANCY FLOWERS, Marcia Bernbaum, Kristi Rudelius – Palmer, and Joel Tolman (2000), “The Human Rights Education Handbook. Effective Practices for Learning, Action and Change”, Human Rights Resource Center, University of Minnesota,
HANDOUTS
Activitatea celor 4 cadrane
Amintește-ți o situație în care ai fost:
“Victimă”
Un moment în care, din cauza genului tău, cineva a spus sau a făcut ceva care te-a rănit.
|
“Agresor”
Un moment în care ai dezavantajat pe cineva din cauza genului său.
|
“Martor pasiv”
Un moment în care o persoană a fost dezavantajată din cauza genului său, iar tu ai asistat fără a interveni.
|
“Vindecător”
Un moment în care o persoană a fost dezavantajată din cauza genului său, iar tu ai intervenit pentru a opri acest lucru.
|
Schimbarea rolurilor
Joc de roluri: “Schimbarea rolurilor de gen”
ARGUMENTARE
Participanții vor putea înțelege dacă este posibil și cum pot schimba rolurile de gen.
RESURSE
- Timp: 60-90 minute
- Resurse: facilitatorul trebuie să pregătească trei sau patru cartonașe pentru jocul de rol (numărul de cartonașe depinde de numărul de participanți la curs). Se recomandă să pregătești cartonașele luând în considerare specificul comunității și contextul local.
- Pregătire: Nu este necesară nici un fel de pregătire
INSTRUCȚIUNI
- Împarte participanții în trei sau mai multe grupuri. Fiecare grup trebuie să ia un singur cartonaș pentru jocul de rol. Acordă-le 30 de minute pentru a pregăti rolurile.
- Cere fiecărui grup să-și prezinte jocul de rol. După fiecare prezentare, discutați soluțiile posibile ale problemei și scrie propunerile pe hârtie sau pe tablă (de exemplu, printre propuneri pot fi: educație și formare, prezentări, negocieri etc.).
- Când prezentările grupurilor iau sfârșit, examinează toate propunerile înregistrate. Întreabă participanții despre posibile adăugiri și recomandări practice despre schimbarea rolurilor de gen în comunități. Înregistrează sugestiile suplimentare.
- Explică faptul că, așa cum se poate observa în activitățile anterioare, rolurile de gen pot fi schimbate, deoarece sunt un produs al societății. Rolul bărbaților și al femeilor, inclusiv rolurile legate de viața de familie, de ocuparea forței de muncă și de carieră, poate fi adaptat la momentul actual. Întreabă participanții ce fel de schimbări ar face în societate.
SUBIECTE DE DISCUȚIE
- Cum te-ai simțit participând la această activitate?
- Cum poate această activitate să ne ajute să înțelegem discriminarea bazată pe gen?
- Ce ne învață acest exercițiu despre rolul pe care femeile și bărbații trebuie să și-l asume în societate?
- Ce ai învățat din această activitate?
- Există exemple în care bărbații și femeile împart în mod egal responsabilitățile între ei?
FIȘE DE LUCRU
Card # 1
Situație: O casă în care femeile lucrează foarte mult, dar munca lor nu este recunoscută și evaluată.
Sarcină: Pregătiți o schiță de 10 minute despre modalitățile posibile de recunoaștere și evaluare a muncii feminine.
|
Card # 2
Situație: O comunitate în care femeile nu sunt implicate în viața publică sau politică.
Sarcină: Pregătiți o schiță de 10 minute despre cum puteți crește participarea femeilor în viața comunității.
|
Card # 3
Situație: O familie în care atât soțul, cât și soția lucrează, dar soția trebuie, de asemenea, să îndeplinească toate sarcinile casnice.
Sarcină: Pregătiți o schiță de 10 minute despre divizarea optimă a sarcinilor casnice între soț și soție.
|
Card # 4
Situație: O familie în care atât soțul, cât și soția lucrează, obligațiile casei sunt împărțite între ei. Ambii sunt mulțumiți de modul lor de viață, dar soacra care trăiește împreună cu ei, este împotriva faptului ca fiului ei să fie responsabil de unele sarcini casnice.
Sarcină: Pregătiți o schiță de 10 minute unde soțul și soția să poată convinge și să beneficieze de sprijin din partea soacrei.
|
Un eu mai bun!
Un eu mai bun
ARGUMENTARE
Chiar dacă majoritatea dintre noi avem o cunoaștere generală despre ceea ce ar trebui să facem sau să nu facem, adesea nu recunoaștem acest lucru. "Fiecare călătorie începe cu primul pas". Deci, schimbarea începe cu noi, recunoscând ce trebuie să schimbăm și începând cu crearea de planuri concrete.
CERINȚE
- Dimensiunea grupului: 10+
- Timp: 40 – 60 minute
- Materiale: o încăpere spațioasă
INSTRUCȚIUNI
- Prezintă tema activității.
- Distribuie formularul “Un eu mai bun”. Solicită participanților să-și evalueze propriul comportament de la 1 la 5, în funcție de cât de mult acele afirmații îi reprezintă pe ei și personalitatea lor.
- În urma evaluării, cere participanților să înceapă să se gândească la lucruri pe care ar trebui să le facă, să nu le mai facă sau să le facă într-un alt fel pentru a fi mai deschiși spre egalitatea de gen.
- Acordă 20 minute pentru această activitate.
- De îndată ce activitatea a luat sfârșit, grupează participanții în cerc și începeți procesul de debriefing.
SUBIECTE DE DISCUȚIE
- A fost ceva care te-a surprins în timp ce făceai autoevaluarea?
- Ce poți schimba imediat la tine?
- Care sunt cele mai mari provocări pe care le prevezi pentru a face aceste schimbări în viața ta?
- Cum te-ai simțit atunci când ai scris acele lucruri concrete pe care intenționezi să le schimbi?
- Ce poți învăța din această activitate?
FIȘĂ DE LUCRU
PAGINA I
Evaluează-ți propriul comportament de la 1 la 5.
1 înseamnă că nu te regăsești în descrierea fiecărui rând,
5 înseamnă că descrierea este o parte esențială a vieții/muncii tale.
Mă educ despre discriminarea bazată pe gen (de exemplu, ce este, cum se manifestă, cum poate fi prevenită etc.), prin participarea la cursuri, ateliere de lucru, citind despre asta, căutând bune practici etc.
|
|
Promovez/militez pentru egalitatea între genuri în sferele mele de influență apropiate (de exemplu explicând acest fenomen rudelor, prietenilor sau colegilor și împingându-i să accepte acest lucru, promovând atitudinile privind egalitatea de gen pe social media, prevenind sau acționând în situații în care văd oameni din proximitatea mea care prezintă atitudini ale discriminării bazate pe gen etc.).
|
|
Promovez/militez egalitatea de gen în societate în general (de exemplu, vorbind/scriind persoanelor din mediul meu apropiat, politicieni și alte entități publice sau private, pentru a crește gradul de conștientizare a problemelor pe care discriminarea bazată pe sex le creează, participând la demonstrații sau fiind un activist pentru drepturile grupurilor vulnerabile etc.).
|
|
Monitorizez mediul din organizația mea, școală, la locul de muncă sau în alte locuri pe care le frecventez pentru a verifica dacă acestea promovează/favorizează egalitatea de gen sau nu (pentru egalitatea de remunerare, oportunități de carieră egale, prevenirea hărțuirii sexuale).
|
|
Împart sarcinile gospodărești cu partenerul meu (de ex. gătit, curățenie, îngrijirea copiilor etc.) sau planific să fac asta când voi avea un partener.
|
|
Iau decizii împreună cu partenerul în relația de cuplu/în familie (sau planific să fac asta când voi avea un partener).
|
|
Promovez non-violența în cuplul din care fac parte (sau intenționez să fac asta când voi avea un partener).
|
|
Sprijin victimele violenței domestice pentru a căuta un ajutor specializat atunci când întâlnesc o astfel de situație.
|
|
Mă simt liber să confrunt persoanele care folosesc limbaj discriminatoriu sau care manifestă un comportament discriminatoriu și le cer să se oprească.
|
|
Mă ofer voluntar pentru cauza promovării egalității de gen.
|
|
Pagina II
După ce ai finalizat lista de verificare, întocmește o listă cu lucrurile pe care crezi că trebuie să le îmbunătățești. Apoi, crează obiective specifice pentru a deveni mai incluziv și pentru a promova o lume mai incluzivă.
Ar trebui să încep să...
Ar trebui să nu mai...
Ar trebui să procedez în mod diferit cu...