Fii în locul meu
Fii în locul meu
ARGUMENTARE
Adesea, discriminarea este generată de incapacitatea unei persoane de a arăta empatie și de a înțelege cum este pentru celălalt să se confrunte cu diferite bariere. Această activitate permite participanților să se pună în poziția unei persoane care are un gen diferit.
RESURSE
- Timp: 45 – 60 min
- Materiale: cartonașe tipărite, câte unul pentru fiecare participant
INSTRUCȚIUNI
În funcție de tipul de formare pe care îl organizezi, există două modalități de a implementa această activitate
- Abordarea problemelor mai complexe legate de agen, bigen și transgen. În acest caz, la sfârșitul activității trebuie să explici și faptul că lista de genuri care a fost inclusă nu este exhaustivă (există mai multe identități de gen decât cele 5), dar obiectivul nu a fost acela de a le introduce pe toate, ci de a face participanții să se pună în locul diferitelor genuri.
- Abordarea genului pe cale simplistă, duală (masculină și feminină), utilă în special la atelierele scurte, atunci când nu ai timp să discuți diferențele dintre gen și sex și diferitele identități de gen care există.
Opțiunea a)
Oferă unora dintre participanți unul dintre cartonașele "Gen" (vezi anexa). Spune participanților să nu-și dezvăluie încă identitatea celorlalți. Cere-le să le citească și să-și imagineze că tocmai s-au trezit ca o persoană diferită, cea care se află pe cartonașul primit (în cazul în care nu sunt foarte siguri cu privire la definiții, participanții sunt încurajați să solicite formatorilor mai multe informații în privat).
Opțiunea b)
Cere participanților să-și imagineze că tocmai s-au trezit ca persoane de sex opus (femeile s-au trezit ca bărbați și invers).
- Explică rațiunea acestui exercițiu, faptul că rareori avem timp să ne gândim cum este pentru celălalt să trăiască în societatea noastră. Această activitate permite participanților să se pună în locul unei persoane care are un gen diferit.
- Oferă fiecărui participant o copie a fișei acestei activități și 10-15 minute pentru a reflecta asupra întrebărilor care se află acolo.
Opțiunea a)
Cere participanților să se alăture grupului în funcție de cartonașul pe care l-au primit (toate persoanele cu "agen", toate cele cu "bigen" etc.).
Opțiunea b)
Roagă participanții să se grupeze în funcție de sex (toate femeile și toți bărbații).
Solicită tuturor participanților să se așeze într-un cerc mare și împarte-i în 5 grupuri (sau două grupuri pentru opțiunea b), numărându-i pe fiecare dintre ei de la 1 la 5. Astfel vor fi 5 echipe care au cel puțin o persoană din fiecare identitate.
- Cere participanților să-și împărtășească răspunsurile în cadrul echipelor.
- Reunește grupul și roagă-i pe fiecare dintre participanți să-și împărtășească identitatea, explicând totodată ce înseamnă fiecare dintre ele.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Cum te-ai simțit participând la această activitate?
- Au existat răspunsuri care te-au surprins?
- Au existat întrebări pe care le-ai considerat mai dificile?
- Unii dintre voi ați declarat că v-ați simțit rău. Dacă doar imaginându-vă asta pentru câteva minute, vă face să vă simțiți rău, vă puteți imagina cum este pentru oamenii care trăiesc o viață întreagă în acest fel?
- Care a fost răspunsul dat la întrebarea nr. 10 ("Viața ta ar fi mai bună sau mai rea ...?") Și de ce?
- Ai reușit să îți imaginezi cum ar fi să ai această identitate diferită?
- Cum poate ajuta această activitate la înțelegerea discriminării bazată pe gen?
Fișa de lucru
AGENDER
O persoană care nu are nici o legătură (sau foarte puțină) cu sistemul tradițional de gen, nici o aliniere personală cu noțiunile de bărbat sau femeie și/sau cineva care se consideră a fi fără sex. Uneori numită persoană de gen neutru, neutră din punct de vedere al genului sau fără gen.
de exemplu, o persoană care poartă haine bărbătești sau are o frizură care este în mod obișnuit asociată bărbaților, se simte la fel de confortabil ca și atunci când poartă haine sau frizuri care sunt în mod obișnuit asociate femeilor.
|
BIGENDER
O persoană care fluctuează între comportamentul și identitatea de gen a "femeii" și a "bărbatului" (și uneori unui al treilea sex);
de exemplu, o persoană care, în anumite aspecte ale vieții, simte că se identifică mai mult cu genul masculin, în timp ce în altele cu genul feminin.
|
TRANSGENDER
O persoană care trăiește ca membru al unui gen diferit de cel atribuit la naștere pe baza sexului anatomic
|
Un gen care nu te reprezintă în prezent, dintre "Masculin" și "Feminin"
|
sursa definițiilor: http://itspronouncedmetrosexual.com
Fii în locul meu
- Care sunt principalele schimbări care se vor petrece în viața ta?
- Fiind această persoană nouă, crezi că vei avea mai multă putere în societate sau mai puțină (în ceea ce privește relațiile cu ceilalți membri ai societății, cum te prețuiesc alții, dacă ai fi implicat politic sau dacă ai avea o carieră politică etc.)?
- Fiind această persoană nouă, crezi că vei avea mai multe șanse de a avea o carieră bună sau mai puține (fiind promovat, devenind manager-ul departamentului sau al companiei etc.)?
- Vor exista niște locuri de muncă care nu vor fi la fel de accesibile pentru tine ca acum? Vor exista unele care sunt mai accesibile decât sunt acum?
- Te vei simți mai în siguranță în mediul tău sau mai puțin în siguranță (acasă, ieșind în oraș, la locul de muncă, călătorind)?
- Cum se va schimba rolul tău în familie (în ceea ce îi privește pe partenerul tău, părinți, frați, copii cu privire la îndatoririle tale de familie, luarea deciziilor în familie, siguranță etc.)?
- Te vei confrunta cu presiuni din partea societății, a familiei, a prietenilor, a colegilor etc. cu care nu te confrunți în prezent?
- Vor exista lucruri pe care le poți face acum și pe care nu o să le mai poți face după?
- Ce schimbări crezi că ar putea apărea în atitudinea ta?
- În comparație cu situația actuală, noua identitate ți-ar face viața mai bună sau mai rea?
Vălul
Vălul
ARGUMENTARE
Explorarea discriminării bazate pe gen poate fi o sarcină dificilă pentru majoritatea dintre noi. Ceea ce vedem este doar suprafața unei probleme mai profunde. Scopul acestei activități este de a oferi participanților o privire atentă asupra modului în care funcționează discriminarea și modul în care problema afectează persoana vizată.
RESURSE
Șapte eșarfe/văluri mari care pot acoperi capul unui participant care se oferă voluntar și îi obturează vederea, o prezentare care conține afirmațiile din documentul anexat, proiectată pe un perete al incăperii.
INSTRUCȚIUNI
Un participant este rugat să se ofere voluntar să stea în mijlocul încăperii. Un alt participant citește prima declarație dintr-o serie de șapte declarații și este rugat să pună o eșarfă (văl) asupra participantului din mijlocul camerei. Un al treilea participant citește următoarea declarație și așa mai departe până la ultima eșarfă (văl). Odată ce toate cele șapte voaluri au fost plasate peste voluntar, se citește al doilea set de afirmații, în același mod și după fiecare declarație se elimină un văl.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Cum a fost? Cum te-ai simțit în timpul acestei activități?
- Ce a simțit persoana care a pus vălul când a trebuit să facă asta?
- Ce a simțit în momentul în care vălurile au trebuit date jos?
- De ce crezi că am făcut această activitate?
- Ce am putea învăța din această activitate?
- Este acest exercițiu similar cu orice situație din viața/comunitatea ta?
Note pentru facilitator:
- Este important ca această activitate să se desfășoare într-o atmosferă serioasă, fără glume, întreruperi etc.
- Cere participantului să citească clar și răspicat de pe ecran și să fie cât mai aproape posibil de participantul aflat în mijlocul încăperii.
Adaptat din: Young People and Extremism, A resource pack for youth Workers, British Council 2017 – The Veil Exercise – de Farkhanda Chaudry și Ghizala Avan
Afirmații care vor fi citite și proiectate în sală
Laura este o femeie de 24 de ani care lucrează pentru o companie de contabilitate. Locuiește într-o suburbie cu familia ei
- "Slujba mea este destul de bună și îmi aduce un venit constant. Am aflat că, pentru același volum de muncă, colegul meu primește un salariu mai mare "
- "Aproape în fiecare seară, când mă întorc de la muncă, merg pe lângă un șantier de construcții. Când sunt singură, muncitorii încearcă mereu să flirteze cu mine. Mă simt nesigură! "
- "Când ajung acasă văd că partenerul meu, care este șomer și stă acasă, nu a făcut nici una dintre treburile gospodărești, deoarece ca bărbat aceasta nu este treaba lui. Trebuie să spăl vasele, să spăl toate rufele și să pregătesc cina după o zi lucrătoare completă. Sunt nervoasă!"
- "Astăzi am aplicat pentru o promovare dar nu am reușit. În schimb, colegul meu de sex masculin, care este necăsătorit și nu are copii, a primit promovarea. El poate lucra ore suplimentare ... "
- "În drum spre muncă m-am întâlnit cu prietena mea, Diana. Mi-a spus că soțul ei a venit acasă beat, au avut o ceartă și a împins-o din nou. Ea este speriată de el. Ea ar dori să divorțeze, dar nu o face din cauza a ceea ce ar putea crede ceilalți despre ea. Mă face să mă simt rău și supărată! "
- "Am vorbit cu sora mea care tocmai a rămas însărcinată cu prietenul ei și nu are nici un plan să se căsătorească. Sigur va fi judecată și va avea probleme în familia noastră extinsă ".
- "Mă simt foarte inconfortabil cu tot ceea ce se întâmplă. Cred că nu am nici un sprijin, iar slujba mea și munca în casă devin din ce în ce mai dificil de realizat. Mă simt deprimată și nu văd nici o cale de ieșire din această situație! "
--
- "Prietena mea, Ana, mi-a spus astăzi că participă la un atelier de lucru privind drepturile și oportunitățile egale. M-a convins să aplic și eu. Am aflat că uneori trebuie să te lupți pentru drepturile tale, chiar dacă e greu! "
- "Astăzi, când am ajuns acasă, mi-am confruntat partenerul pentru că nu face nimic în casă. I-am explicat sentimentele mele și de ce am nevoie de ajutorul lui. Mi-a promis că mă va ajuta!"
- "La slujba mea am avut o întâlnire cu șeful meu. I-am spus că nu voi accepta să fiu plătită mai puțin decât colegul meu de sex masculin și că aceasta este împotriva legii. L-am convins că lucrez la fel și că îmi fac treaba la aceleași standarde ca toți ceilalți. După discuție m-am simțit mai puternică și mai mândră de mine! "
- "Am vorbit cu toate colegele mele de sex feminin și le-am povestit despre diferențele de plată pe locuri de muncă egale. Suntem acum hotărâte să schimbăm situația! "
- "În ultimele săptămâni, am avut o mulțime de discuții cu Diana. I-am oferit sprijin moral și juridic pentru a se separa de soțul ei abuziv. Ea a decis să facă acest lucru! Împreună, eu și prietenii noștri vom fi acolo pentru ea în timpul acestui proces dificil! "
- "Sora mea tocmai le-a spus tuturor că este însărcinată, dar nu vrea să se căsătorească cu partenerul ei. Am fost lângă ea și am încurajato să ia decizii proprii, fără influența altora. Ea decide ce este mai bine pentru viata ei! M-am simțit foarte mândră de ea!
- "Acum sînt voluntar pentru un ONG care lucrează pentru drepturi și oportunități egale. Organizez ateliere de lucru pentru a ajuta oamenii să înțeleagă acest concept și cum își pot îmbunătăți viața! "
Mecanismul oprimării
Mecanismul oprimării
ARGUMENTARE
Această activitate oferă un model care demonstrează modul în care nivelurile diferite de discriminare sunt interconectate și se afectează reciproc.
RESURSE
- Timp: 60 minute
- Materiale: Foi de flipchart și markere
- Pregătire: Suficient spațiu pentru a lucra în mai multe grupuri
INSTRUCȚIUNI
- Începe prin a repeta câteva dintre principalele subiecte abordate de formare până în prezent. Participanții ar fi trebuit să aibă șansa de a examina chestiuni de identitate, stereotipuri, prejudecăți și discriminare. Ei au analizat experiențele personale, precum și exemplele instituționale de discriminare. În această activitate, participanții vor avea șansa de a explora conceptul de opresiune și de a analiza modul în care aceasta funcționează în societate.
- Întreabă participanții ce înseamnă opresiune pentru ei. Alege câteva comentarii și scrie-le pe flipchart. Pe baza impresiilor participanților despre opresiune, explică-le că acest termen înseamnă a demoraliza pe cineva, a apăsa, a zdrobi și a împovără. Opusul opresiunii este eliberarea. Continuă să explici mecanismul de opresiune cu următoarea descriere:
“În ultimele activități, am analizat modul în care discriminarea împiedică oamenii să aibă șanse egale. Oamenii au ocazii mai mici sau mai mari în viață din cauza etniei sau a genului, a abilităților fizice sau a orientării sexuale, iar toate acestea se acumulează de-a lungul timpului și fie țin în loc acea persoană, fie o ajută să reușească.”
[Desenează un cerc pe foaia de flipchart și scrie cuvântul ”Instituții”]
Un exemplu de discriminare instituțională este atunci când femeile câștigă mai puțin decât bărbații pentru aceeași muncă. Această practică instituțională este înrădăcinată într-o ideologie care a existat de mult timp și a început să se schimbe cu adevărat în generații mai recente. Un alt exemplu sunt țările care nu permit taților să-și ia concediu parental atunci când au un copil, considerând că acesta ar trebui să fie exclusiv rolul mamei.
[Desenează un al doilea cerc pe foaia de flipchart și scrie cuvântul ”Ideologie”].
Această ideologie a dictat rolurile bărbaților și femeilor în societate și a afirmat că rolul unui bărbat este acela de a fi cel care "câștigă pâinea" în familie, de a fi cel care susține familia din punct de vedere financiar. Rolul femeii este de a avea grijă de casă și de familie prin gătit, curățat și oferirea unui sprijin emoțional.
Această ideologie, combinată cu realitatea bărbaților care câștigă mai mult, și care au mai multe oportunități de a lucra pentru câștiguri financiare, are efecte clare asupra interacțiunilor interpersonale dintre bărbați și femei și cele dintre bărbați și dintre femei.
[Desenează un al treilea cerc și scrie cuvântul “Interpersonal”]
De fapt, majoritatea familiilor de astăzi au doi părinți activi, iar fetele de astăzi beneficiază de oportunități educaționale și profesionale care nu se compară cu situația de acum 40 de ani. Cu toate acestea, multe femei vor raporta sentimentul de a avea două locuri de muncă. După o zi petrecută la birou, ele vin acasă pentru a prelua cea mai mare parte din sarcinile gospodărești și de îngrijire a copiilor. Presiunea, resimțită din toate părțile, pentru a fi mai disponibilă, pentru a fi o soție, o mamă sau un angajat mai bun, se petrece în domeniul interpersonal al opresiunii.
Și, în sfârșit, efectul unei astfel de presiuni asupra femeilor, în această situație și faptul că pe parcursul întregii lor vieți, trăiesc în acest model ideologic le face pe unele să accepte situația și să o internalizeze. Nu de puține ori, femeile ajung să creadă, în interiorul lor, ideologia care este susținută de instituții și de cultură.
[Desenează un al patrulea cerc și scrie cuvântul “Internalizare”]
“O femeie care este epuizată după ce și-a îndeplinit slujba de zi cu zi, la fel ca un bărbat, și apoi își petrece tot timpul rămas pentru a lucra în casă și pentru a se îngriji de familie, iar după se simte cumva vinovată sau inadecvată, a internalizat acele așteptările sociale. Același lucru este valabil și pentru un bărbat care simte o presiune extraordinară de a câștiga destui bani pentru familie și poate să-și jertfească propriul potențial pentru a-și îndeplini rolul pre-determinat de bărbat. Un alt exemplu extrem este că există încă multe țări în care violența domestică este încă acceptată ca fiind normală, atât de către bărbați, cât și de către femei, chiar dacă acestea sunt victimele tipice.”
“Aceste patru dimensiuni ale opresiunii se suprapun și interacționează. Ca rotițele dintr-un mecanism, se pun în mișcare reciproc. (Cu un marker, arată cum se rotesc pe foaia de flipchart, în timp ce explici.) Uneori oamenii se întreabă care abordare este mai importantă, cea instituțională - concentrată pe politici sau cea individuală - concentrată pe atitudinilor oamenilor. De fapt, aceste dimensiuni ale discriminării sunt interdependente.”
- Verifică dacă participanții au întrebări. Apoi spune-le că vor lucra în grupuri mici pentru a explora modul în care funcționează diferite forme de opresiune în societate. Exemplul acordat a fost de sexism sau opresiune de gen.
- Împarte participanții în patru grupuri, pentru a veni cu un alt exemplu de opresiune și cum se manifestă în fiecare dintre cele patru dimensiuni.
- Înmânează-le o foaie de flipchart pentru a nota exemplul dat. Fiecărui grup i se atribuie un formular specific de explorat:
- Gen (Sexism) – roagă-i să vină cu alte exemple
- Orientare sexuală (Homofobie, Heterosexism)
- Adună întregul grup și roagă fiecare grup mic să împărtășească exemplul și analiza lor. Permite 5-10 minute pentru întrebări și comentarii, după raportarea fiecărui grup. După ce toate grupurile au raportat, începe o discuție punând următoarele întrebări.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Privind aceste forme diferite de opresiune, există vreo observație?
- Ce măsuri au fost văzute sau luate pentru a rupe lanțul opresiunii?
- Care sunt obstacolele sau blocajele care pot împiedica funcționarea unor măsuri anti-discriminare?
Sursa: “A World of Difference” Manual, EPTO || The Anti-Defamation League
Appendix
The mechanism of oppression