Bărbatul ideal, femeia ideală - I
Bărbatul ideal, femeia ideală - (partea I)
ARGUMENTARE
Existența rolurilor de gen este adesea considerată "naturală sau biologică". Activitatea vizează deconstruirea acestei idei și identificarea modului în care rigiditatea rolurilor de gen este dăunătoare pentru toate genurile.
RESURSE
- Timp: 90+ minute
- Materiale: reviste pentru tineri, ziare, reviste de lifestyle pentru femei și bărbați, reviste sportive sau publicitare, decupaje, foi de flipchart, foarfece, batoane de lipici, markere roșii, albastre, verzi și negre pentru a putea scrie pe flipchart.
- Pregătire: pregătește file de flipchart, una pe care scrie: BĂRBAȚI (scris cu marker de culoare albastră) și una pe care scrie FEMEI (scris cu marker de culoare roșie).
INSTRUCȚIUNI
Pasul 1 – Roluri de gen
- Împarte participanții în grupuri. Dacă compoziția grupului permite, poți decide să creezi grupuri de persoane de un singur sex și să aloci colecția de roluri de gen în funcție de sex;
- Prezintă revistele sau decupajele și foile de flipchart cu BĂRBAȚI și FEMEI;
- Prezintă exercițiul solicitând întregului grup să ofere câteva exemple despre mesajele pe care tinerii le primesc cu privire la modul în care ar trebui să fie ”bărbații adevărați" și "femeile adevărate" (de exemplu, "bărbații ar trebui să fie puternici și să aibă un loc de muncă bun" sau "Femeile ar trebui să fie mame bune și monogame sau care să nu aibă mai mulți parteneri");
- După ce ai primit câteva răspunsuri, explică faptul că grupul va lucra acum în două subgrupuri, unul se va concentra pe bărbați, celălat pe femei. Participanții trebui să caute prin reviste și decupaje și să le folosească ca ilustrație ori de câte ori este posibil. De asemenea, spune-le că nu trebuie să se limiteze la ceea ce au găsit în reviste, ci să se gândească la propria lor copilărie și anii de după și să contribuie cu mesajele pe care le-au primit despre cum ar trebui să fie bărbații și femeile;
- Subgrupurile ar trebui să aleagă, de preferință, locații separate, iar facilitatorul va monitoriza procesul;
- Când subgrupurile sunt gata, formează din nou un singur grup și organizează o rundă rapidă despre primele impresii legate de activitatea de până acum;
- Solicită grupurilor să-și prezinte colajele și în timpul prezentării notează diferitele calități ale bărbaților și femeilor pe o foaie de flipchart nouă. Cere grupurilor să mai adauge la listele pe care le consideră complete. Dacă o categorie majoră lipsește din listă (cum ar fi aspectul fizic, viața profesională, hobby-urile, viața privată, viața sexuală etc), ghidează crearea listei punând întrebări.
Rezultatul ar trebui să arate așa:
BĂRBAȚI
- - puternic
- - manager
- - sportiv
- - înalt
- - deștept
- - inteligent
- - nu-și arată emoțiile (în afară de mânie)
- - dur
- - bogat
- - de succes
- - tată
- - musculos
- - heterosexual
- - fidel
- - a avut multe iubite
- - (poate fi) poligam
- - activ
- - competent
- - cel care câștigă pâinea
- - îi protejează pe cei slabi, în special pe femei
- - păr pe piept
- - cutezător
- - lovește înapoi
- - curajos
- - creativ
- - potent
- – câștigător
|
FEMEI
- - (o bună) mamă
- - drăguță
- - căsătorită
- - sexy
- - monogamă
- - virgină (ca o virgină)
- - pasivă
- - (o bună) casnică
- - fertilă
- - veselă
- - are sâni mari
- - păr lung
- - grațioasă
- - își îngrijește corpul
- - slabă
- - mai puțin deșteaptă decât iubitul
- - fără păr corporal
- - răbdătoare
- - experimentată sexual
- - nonviolentă
- - păstrează tradițiile
- - se îmbracă bine
- - obedientă
- - centrată pe familie
- - tăcută
- - seducătoare
- - cea care are grijă de alții
|
8. După crearea "portretului" final al "bărbatului ideal" și al "femeii ideale", vei crea o casetă în jurul fiecărei liste ("bărbat" și "femeie") și vei întreba participanții:
- “Unde învățăm aceste roluri de gen?". Crează un flipchart nou cu răspunsurile lor (de exemplu, de la părinți, grădiniță, școală, colegi, prieteni, media - presă, reviste, TV, reclame, muzică, filme, cărți, literatură, știință, basme, religie, scrieri biblice, cărți de istorie, psihologie populară);
- “Aceste roluri sunt identice în fiecare țară/regiune? Sunt oameni care nu se încadrează în aceste roluri, dar sunt totuși fericiți/de succes/realizați?”;
- “Dacă aceste roluri vin în mod natural, de ce sunt diferite de la un loc la altul?”;
- “Cum pot influența aceste roluri ideea succesului sau a eșecului?”;
- Acest portret se potrivește cu imaginea stereotipică a bărbatului și a femeii care există în societate?
- Cât de mult te identifici, ca bărbat sau femeie, cu portretele create?
- Poți oferi câteva exemple de persoane care nu se potrivesc sau nu pot intra în aceste categorii?
- Cum "pedepsește" societatea persoanele care nu doresc sau nu se pot încadra în aceste categorii? Ce li se spune acestor oameni? Ce li se face? (Facilitatorul va scrie, de asemenea, răspunsurile și le va clasifica în: grupuri verbale, psihologice, fizice, sexuale și sociale/economice).“Puteți da exemple de bărbați sau femei care folosesc aceste roluri pentru a obține un avantaj personal?”.
Pasul 2 – Inegalitatea dintre femei și bărbați
- Solicită grupului să găsească potriviri opuse în casetele pentru bărbați și cele pentru femei și să le încercuiască cu negru: de ex. "poligam - monogam", "câștigă bine - centrat pe familie". Pe baza acestora, cere participanților să spună cine are mai multă libertate, putere sau privilegiu în societate.
- Întreabă participanții:
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Care au fost sentimentele în urma participării la această activitate? Cum te-ai simțit văzând portretele?
- Cum poate această activitate să ne ajute să înțelegem rolurile de gen și influența acestora?
- Ce ai învățat din această activitate?
Adaptat din Creighton, A. și Kivel, P. (1990). Ajutând adolescenții să oprească violența. Un ghid practic pentru educatori, consilieri și părinți. Casa Hunter, Alameda
Bărbatul ideal, femeia ideală- II
Bărbatul ideal, femeia ideală (partea a II-a)
ARGUMENTARE
Spre deosebire de sexul persoanei, care se referă la diferențele biologice dintre bărbați și femei care sunt identice, indiferent de cultură, genul descrie caracteristicile pe care o societate sau o cultură le consideră masculine sau feminine. Este important să înțelegem și să conștientizăm care sunt diferențele naturale dintre sexe și care sunt diferențele impuse de societate.
RESURSE
Timp: 30 – 40 min
Materiale: un set de “afirmații despre bărbați și femei” (vezi anexa) pentru fiecare echipă de 3-4 participanți, o listă întreagă de “afirmații despre bărbați și femei” pentru formator.
INSTRUCȚIUNI
- Împarte participanții în echipe de 3-4 persoane;
- Distribuie bilețele cu afirmații despre bărbați și femei. Informează participanții că acestea sunt fapte statistice, iar unele dintre ele pot fi diferite de la o țară la alta;
- Solicită participanților să împartă aceste bilețele în 2 grupe:
Situațiile care apar din motive naturale/biologice (și sunt identice indiferent de țară/regiune/cultură);
Situațiile care apar din cauza rolului pe care bărbații și femeile ar trebui să și le asume în diferite societăți?
Oferă 10 minute pentru această activitate.
- Cere participanților să se regrupeze. Împarte flipchart-ul în 2. Citește fiecare afirmație una câte una și cere participanților să spună în ce categorie au plasat-o. Verifică dacă grupurile diferite au opinii diferite și de ce. Atunci când se întâmplă acest lucru, încearcă să înțelegi motivele din spatele fiecărei opinii și să întrebi care sunt factorii biologici sau culturali care generează această situație. Odată ce se ajunge la un consens, scrie afirmația pe partea aferentă a foii de flipchart;
- Deasupra diferențelor care apar în mod natural între bărbați și femei, scrie "Sex", iar în cealaltă jumătate scrie "Gen";
- Întreabă participanții câți dintre ei consideră cuvintele “Sex” și “Gen” ca fiind sinonime;
- Prezintă o altă foaie de flipchart pe care ai scris: "Sex = bărbat sau femeie", "Gen = masculin și feminin", "bărbat = bărbat + rol masculin", "femeie = femeie + rol feminin". Întreabă participanții ce cred despre această relație.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Poți face diferența între sex și gen?
- Ce ne învață acest exercițiu despre rolurile pe care femeile și bărbații trebuie să și le asume în societate?
- Cum și de ce crezi că aceste roluri sunt create în societate?
- Cum pot aștepările sociale influența viața femeilor și a bărbaților?
- Când pot deveni aceste roluri periculoase?
- Care sunt condițiile necesare pentru ca oamenii să fie mai puțin influențați de rolurile de gen impuse de societate? Ce se poate face pornind de la nivelul de politici? Ce se poate face pornind de la nivelul societății (scrie aceste răspunsuri pe foile de flipchart).
HANDOUTS
În medie, bărbații sunt mai înalți decât femeile
|
În medie, bărbații au putere musculară mai mare
|
În medie, vocea bărbaților este mai profundă (ca tonalitate) decât cea a femeilor
|
Femeile nasc copii, bărbații nu
|
Majoritatea femeilor au păr lung și majoritatea bărbaților au păr scurt
|
În medie, bărbații au mai mult păr corporal decât femeile
|
În medie, bărbații au dimensiuni corporale mai mari decât femeile
|
În medie, bărbații sunt mai bine plătiți decât femeile
|
În medie, mai mulți bărbați au locuri de muncă decât femei
|
În medie, bărbații au mai mulți parteneri sexuali decât femeile
|
În medie, bărbații sunt mai rar victime ale violenței domestice decât femeile
|
În medie, bărbații își iau mai rar concediu parental (timp pentru creșterea copiilor)
|
În medie, bărbații îndeplinesc mai puține sarcini casnice decât femeile
|
În medie, bărbații sunt de cele mai multe ori factorii decizionali ai familiei
|
În medie, există mai mulți politicieni bărbați.
|
Genurile în diferite culturi
Genurile în diferite culturi
ARGUMENTARE
Faptul că majoritatea țărilor lumii au adoptat un sistem patriarhal conduce la ideea că acesta este modul natural al lucrurilor. Totuși, chiar și în prezent, există societăți care nu acceptă acest sistem sau care au ales să îl schimbe cu unul mai echilibrat, dovedind că rolurile de gen nu sunt fixe.
RESURSE
- Timp: 60 - 90 min
- Materiale: materiale care descriu rolurile de gen în diferite culturi, o foaie de flipchart și markere pentru fiecare dintre cele 3 grupuri
INSTRUCȚIUNI
- Împarte participanții în 3 grupe și dă fiecărui grup una dintre acțiunile care descrie rolurile de gen în diferite culturi (Mosuo, Minangkabau și Islanda);
- Solicită participanților să citească informațiile de pe materiale. De asemenea, solicită-le să răspundă, în cadrul grupului, la următoarele întrebări:
- Cultura este prezentată în mod similar cu cea din țările lor? Care sunt principalele asemănări și diferențe pe care le observă?
- Și-au imaginat că un astfel de sistem/astfel de transformări ar putea exista în lume?
- Cum ar fi pentru ei să trăiască într-o astfel de cultură?
- Cere participanților să pregătească în grupuri o scurtă prezentare a acestei culturi;
- Adună participanții și prezintă fiecărui grup cultura atribuită.
DEBRIEFING ȘI EVALUARE
- Cum a fost să înveți despre cele 3 culturi?
- Care au fost principalele asemănări și diferențe pe care le-ai observat în comparație cu propria cultură?
- De ce crezi că există aceste diferențe?
- De ce crezi că nu există o situație similară în țara/comunitatea ta?
- A fost ceva surprinzător despre care ai aflat în timpul exercițiului?
- Ce ne învață acest exercițiu despre rolurile femeilor și a bărbaților în societate?
- (Opțional) Prezintă clasamentul celor mai fericite țări din lume în 2017 și clasamentul corespunzător în ceea ce privește egalitatea de gen. Întreabă participanții ce observă. Este o coincidență faptul că țările cele mai fericite ocupă, de asemenea, o poziție superioară în ceea ce privește egalitatea de gen?
Cele mai fericite țări din lume (2017)
|
Clasamentul global al diferenței de gen (2017)
– din mai mult de 140 de țări
|
1. Norvegia
|
2
|
2. Danemarca
|
14
|
3. Islanda
|
1
|
4. Elveția
|
22
|
5. Finlanda
|
3
|
- Vrea cineva să împărtășească o reflecție personală despre această activitate?
HANDOUTS
Cultura Mosuo
Mosuo este un grup etnic care trăiește în provinciile Yunnan și Sichuan din China, aproape de granița cu Tibet.
Matriarhat ("Ah mi" sau "femeia mai în vârstă") este capul casei. ”Ah mi” are puterea absolută și ea decide soarta tuturor celor care trăiesc sub acoperișul ei. Femeile sunt responsabile pentru o mare parte din munca făcută în jurul casei și deciziile financiare. Aceasta gestionează banii și locurile de muncă ale fiecărui membru al familiei.
Când Ah mi dorește să-și transfere îndatoririle la următoarea generație, ea îi va da succesorului feminin cheile pentru depozitul gospodăriei, ceea ce înseamnă transmiterea drepturilor de proprietate și a responsabilității.
Căsătoriile plimbărețe sunt cea mai proeminentă formă de căsătorie în cultura Mosuo. Într-o căsătorie plimbăreață, în timpul zilei, ambii parteneri locuiesc separat, sub acoperișul propriei familii; totuși, noaptea este obișnuit ca bărbatul să viziteze și să rămână la casa femeii (dacă i se permite) până la răsărit.
Familiile Mosuo tind să-și urmărească linia genetică prin partea feminină a familiei. Ocazional, este posibil să nu știe cine este tatăl unui copil. Spre deosebire de majoritatea societăților, acest aspect nu reprezintă o stigmă. Tatăl nu crește copiii părinților care au o căsătorie plimbăreață. Frații mamei (unchii materni) își asumă responsabilitățile tatălui, într-o astfel de căsătorie, deoarece tatăl nu este prezent, în mod obișnuit, în timpul zilei.
Este posibil ca o femeie Mosuo să își schimbe partenerii ori de câte ori îi place și limba Na (folosită de Mosuo) nu are nici un cuvânt pentru "gelozie".
Având în vedere că femeile sunt responsabile pentru majoritatea locurilor de muncă pe piața internă și că au un rol mai important în căsătoria plimbăreață, ele sunt privite cu mai mult respect și importanță în această societate.
Sursă: Wikipedia
Minangkabau
Oamenii din Minangkabau, de asemenea, cunoscuți sub numele de Minang, sunt un grup etnic indigen care trăiește în zonele Minangkabau din Sumatra de Vest, Indonezia. Minangkabau cred cu tărie în Islam, dar, în același timp, urmează și tradițiile lor etnice, numite Adat.
Femeile dețin o poziție relativ avantajoasă în societatea lor, deoarece majoritatea proprietăților și alte bunuri economice se transmit pe linii feminine. Din punct de vedere istoric, prin Adat, femeile controlează pământul, proprietatea și muncitorii.
Este obișnuit ca femeia și familia ei să se implice în majoritatea planurilor de nuntă, inclusiv în propunerea de căsătorie.
După căsătorie, mireasa nu se duce la casa mirelui, ci rămâne la casa mamei sale. Soțul își transferă bunurile în casa soției sale, pentru a dovedi că este om de substanță. Mirele își aduce în mod obișnuit propriul pat, scaune și alte necesități de confort pentru a sta în camera soției și în casa familiei. Cu toate acestea, conform obiceiului comunității, el rămâne cu surorile sale chiar și după căsătorie și vizitează casa soției doar noaptea.
Copiii preiau numele de familie al mamei.
În timp ce șeful satului este bărbat, el este adesea ales pe baza legăturilor sale cu femeile din sat, la fel și succesorul său. De fapt, structura orașelor și satelor întregi se bazează adesea pe relațiile dintre și între femeile familiilor proeminente.
Iceland
În 24 octombrie 1975, femeile islandeze au făcut grevă pentru a "demonstra în favoarea muncii indispensabile depusă de femei pentru economia și societatea Islandei" și pentru a "protesta față de discrepanțele salariale și practicile neloiale de angajare". Participantele, conduse de organizațiile de femei, nu au mers la locurile lor de muncă plătite și nu au făcut nici o muncă casnică sau de îngrijire a copiilor pentru întreaga zi. Au participat 90% dintre femei, inclusiv cele din comunitățile rurale. În consecință, multe industrii s-au oprit în acea zi. Nu a existat nici un serviciu de telefonie și ziarele nu au fost tipărite, deoarece cei care scriau erau femei. Teatrele s-au închis în ziua în care actrițele au refuzat să lucreze. Majoritatea profesorilor erau femei, astfel încât școlile fie s-au închis, fie au "operat la capacitate limitată". Zborurile au fost anulate, deoarece însoțitorii de zbor nu au venit la muncă, iar directorii băncilor au trebuit să lucreze și la ghișee pentru a menține băncile deschise în acea zi.
“Ziua Liberă” a deschis ochii multor bărbați care au numit această zi ca “Vinerea cea lungă.” În 1976, parlamentul islandez a dat o lege care garanta drepturi egale pentru femei și bărbați.
În 1980, islandeza Vigdís Finnbogadóttir, o mamă singură, divorțată, a devenit primul președinte de sex feminin ales în mod democratic. A demisionat în 1996 după patru mandate.
După alegerile din 2016, mai mult de 45% din membrii Parlamentului au fost femei. În 2018, 45% dintre miniștrii sunt femei.
Începând cu anul 2018, este ilegal ca femeile să fie plătite mai puțin decât bărbații pentru o poziție similară. Mai mult de 40% dintre membrii consiliului de administrație al unei societăți sunt femei.
Perioada totală de concediu parental este de nouă luni. Fiecare părinte are trei luni de concediu care nu pot fi transferate și, în plus, părinții pot împărți cele trei luni, așa cum le place. În timpul concediului, părinții care lucrează cu normă întreagă primesc 80% din salariul lor anterior până la un anumit plafon. Tații au primit această oportunitate cu entuziasm și aproximativ 90% dintre ei profită de concediul paternal alocat.
În 2016, au existat 19 școli primare și grădinițe, care educau fetele de la o vârstă fragedă. În aceste școli, fetele nu sunt învățate să se joace cu păpuși și bucătării imaginare. În schimb, ele sunt învățate să aibă inițiativă, să arate curaj și să aibă o gândire critică.
Țara este clasată ca fiind a treia țară cea mai fericită din lume, un clasament care ține cont atât de datele sociale, cât și de cele economice.
SARCINA 1
Pune aceste întrebări:
- Cultura prezentată este similară cu cea din țara ta? Care sunt principalele asemănări și diferențe pe care le observi?
- Ți-ai imaginat că un astfel de sistem/astfel de transformări pot exista în lume?
- Cum ar fi pentru tine să trăiești într-o astfel de cultură?
SARCINA 2
Pregătește în cadrului grupului o scurtă prezentare a culturii primite.